Alla inlägg den 6 november 2014

Av Glenn - 6 november 2014 08:37

Hej igen!

I tisdags var jag på stadsvandring i Visby. Eftersom Norrbackaskolan ligger nära havet kunde vi gå ner till vattnet. Det blåste en del så det var ganska mycket vågor. Här finns det inga blåmaneter.


Sen tittade vi på ringmuren. Först tittade vi på ett torn som ligger vid Snäckgärdsporten. Vi klättrade upp i tornet. Sen fick tittade jag på en miniatyr av tornet. Sen gick vi vidare och jag fick se Kärleksporten, Jungfrutornet och Kruttornet. Ringmuren byggdes av kalksten under 1200-talet, på medeltiden. Muren är 3,6 kilometer lång. från början fanns det 29 torn på ringmuren men nu fins det bara 27 kvar.


Sen gick vi till Almedalen och fikade. I Almedalen brukar det vara Almedalsveckan en gång om året, då kommer olika partier dit och pratar, det brukar vara jättemycket människor där.

                       

                         

Det var kul på stadsvandringen!


Jag tänkte passa på att svara på lite fler av era frågor. En rauk är en stenformation av kalksten, de kan vara jättehöga. På Gotland finns Gotlandsruss, förr de var de helt vilda men nu är halvvilda och finns på ett ställe som heter Lojsta hed. Det finns inga vargar på Gotland.

Om man ska åka runt på Gtland får man åka bil eller buss, det finns inga spårvagnar. På sommaren är det många turister som cyklar på Gotland. Ska man åka till Fårö måste man åka färja.

I Truten, går det tio barn. De går i fyran, femman och sexan. På rasterna brukar de leka olika lekar till exempel kull. De känner inte till "Bamba", kan ni berätta för dem vad det är?


I morgon lämnar jag Gotland och Truten och reser vidare. Det ska bli spännande att se vart jag hamnar!

Hälsningar och kramar från Glenn



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej! Det är jag som är Glenn. Häng med på min resa runt Sverige.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards